maandag 13 februari 2012

quitl-as-you-go

Na een aantal vragen wil ik eens uitleggen hoe ik de quilt-as-you-go methode toepas. Een ideale manier om grote lappen die uit kleinere delen bestaan door te pitten en daarna aan elkaar te zetten. Aan de hand van 2 Dear Jane blokjes wil ik proberen e.e.a. duidelijk te maken.
 Deze 2 blokjes worden op maat gesneden inclusief 0.75cm naadtoeslag aan alle kanten. In dit geval 12,5 cm per blok incl. naad.
Dan leg ik de blokken in de juiste volgorde naast elkaar.
 Ik snijd twee biesjes. 1 voor de voorkant en 1 voor de achterkant.
 Truck: voor is het biesje 2x de totale naad breedte= 2 x 0.75 cm( 0.75 cm van het linkerblokje en 0.75 cm van het rechterblokje) = 1.5 cm x 2 is 3 cm.
 Achter is het biesje 3 x de totale naadbreedte= 3 x 1.5 cm= 4.5cm breed.
 Het smallere biesje voor de voorkant leg ik op de kant die aan het 2de blokje moet komen.
 Het bredere biesje vouw ik in de lengte dubbel en leg ik aan de onder het blokje aan dezelfde kant als het andere biesje.

 Zo dus, dit is de achterkant van het blokje.
 smal voor, breed dubbelgevouwen achter. Tegelijk vastspelden. Dan in één keer vaststikken op 0.75 cm. Het blokje wat er aan vast moet komen, ligt er hier nog naast.
 Als de biesjes vastgestikt zijn, leg je het tweede blokje op z'n kop op het eerste blokje. Goede kanten op elkaar.
Dan til je de losse kant van het biesje en het blokje op en spelt het tegen de goede kant van het tweede blokje
 Het biesje zit nu onder.( Je kan het natuurlijk omkeren maar dan vond ik het voor uitleggen zo onduidelijk worden). Nu stik je ook die kant op 0.75 cm vast.
 Als je dan het tweede blokje omdraait naar de goede kant, zit het bovenste biesje vast aan allebei de blokken.
 Draai het werk om met de achterkant naar boven. Hier zit alles nog gespeld anders bleef ik heen en weer lopen met de camera. Normaal zou dit nu allemaal gestikt zijn.
 Dan vouw je het biesje van de achterkant, wat dubbelgevouwen aan het blokje is gezet, om.
Zo speld je het vast en met de hand zoom je het netjes tegen.

Klaar is Marleentje. Gisteravond heb ik zo weer een hele stapel gepitte blokjes klaargelegd voor onder de naaimachine. Zodra ik even tijd heb kan het weer gestikt worden en kan ik 's avonds op de bank tegenzomen. Lekker handzaam en af is af. Hier hoef je niet meer aan te doen.
Een beetje duidelijk?
Voor de scraphuisjes zou je deze methode ook kunnen gebruiken. Ik ga dat zeker doen. Per 4x4 huisjes bv.

fijne avond, Marleen

1 opmerking:

  1. ga ik zeker een keer uitproberen, het is veel handzamer dan die grote lappen.

    groeten ada

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...