dinsdag 19 juli 2011

pruimen appels jam en een hoedje



Je kan mopperen op het weer, dat helpt niets. Gewoon iets leuks gaan doen. En zo heb ik gisteren jam en saus gemaakt van 5 en een half kilo pruimen. Eerst alle pruimen doorgesneden en in de pan gekookt tot er heel veel sap uit kwam.
             
 Ondertussen de potten en flessen eerst in heet sodawater en daarna in heet schoon water heel goed schoongemaakt. en uit laten lekken. De pruimen gezeefd.
              
De tuinbuurman het ook ergens nog een appelboom ontdekt die van niemand meer is en daar een paar appels van geplukt. Ik heb een stukje geproefd maar zoals wij hier dan zeggen: je bek trek samen, wat waren die zuur! Maar ideaal voor in de pruimenjam want dat is altijd een beetje flauw. Dus ook de appeltjes geschild en gekookt zodat er nog stukjes in zaten.
              
Zo had ik 2 liter sap en appel voor de jam en met wat water nog 3 liter sap voor de saus.
             
 Suiker en geleermiddel erbij, roeren en koken en hup in de potten en flessen.
Ben ik lekker de hele ochtend zoet geweest en alle smaken zijn goedgekeurd.
             
 En al zoekende op internet naar iets anders , kwaam ik ineens dit patroontje tegen. Eerst veel te groot gemaakt, uitgehaald. Toen een fijnere katoen gepakt, nog te groot. Nu ben ik bezig met haaknaald nr 1.25 en het lijkt nu de goede maat te worden. Als het af is komt er een foto.

fijne dag, Marleen

3 opmerkingen:

  1. Woehahaha... dat zeggen wij ook als iets erg zuur is!!! Je bent lekker bezig geweest, moet zeggen dat ik met dat regenachtige weer ook altijd lekker bezig ben hoor. Gezellig aan de freubel, héérlijk!!!
    Staat erg leuk zo die lekkere gevulde potten, met een mooi hoedje er op zal het helemaal gezellig staan.
    Enne... ik beloof weer meer te bloggen hoor, bedankt voor je lieve berichtje!!!
    Groetjes Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit heb ik vanmorgen ook gedaan ... Heerlijk met die appeltjes erin :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heerlijk om zo jam te maken heb net fruitshoot jam gemaakt: peren, appels, nectarinen, pruimen , bramen en fambozen... YAMMIE!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...