vrijdag 20 mei 2016

foto tutorial met een beetje uitleg, quilt-as-you-go zónder sashing


In het vorige blogje liet ik zien 
hoe je de quilt-as-you-go- techniek kunt toepassen
 mét een sashing, ofwel biesje.


In dit blogje laat ik zien
 hoe je de quilt-as-you-go techniek kan toepassen
 zónder sashing, ofwel biesje.


men neme 2 blokjes en pit ze door,
met de machine of met de hand, dat maakt niet uit.
Maar niet helemaal tot aan het randje.
ik hou de tussenlaag en onderkant altijd ietsje groter,
vind ik makkelijk


zoiets dus


dan leg je de blokjes met de goede kanten op elkaar,
speld ze,
maar oppassen,
de tussenlaag en onderkant vouw je weg,
alleen de bovenkantjes worden aan elkaar gestikt


zo


gestikt


dan leg je de blokjes met de goede kant naar onder op tafel,
en knipt de tussenlaag zo,
 dat ze tegen elkaar aan komen te liggen,
niet over elkaar,
dan krijg je een dikke bult 


je strijkt de ene kant van de onderstof 
glad over het andere blokje.
Dan vouw je een naadje naar binnen van de andere kant,
eventueel kunt je langs een liniaal met een vouwbeentje
 een vouwlijntje in de stof maken
 zodat het netjes recht omvouwt.


je speld het vast en zoomt het netjes dicht.
Er zijn ook mensen die dit doorstikken 
met de machine maar ik vind dat niet mooi

en zo heb je 2 blokjes aan elkaar....


...en wordt de quilt aan de achterkant ook wat spannender.

Het is één manier om een quilt aan elkaar te zetten, 
er zijn nog zoveel andere.
 Ieder doet wat hij-zij handig of mooi vind.

Oja, ik gebruik voor de achterkant gewoon goedkope dekbedhoezen.
Deze lag toevallig bij de LIDL.
Voor 14 euro heb je dan met een 1 persoons al heel veel stof.
Voor 9 euro kocht ik er ook nog 1 bij IKEA,

't is maar een tip,

fijne dag, Marleen


2 opmerkingen:

  1. Wat een leuke blog. Dank je wel ook voor je duidelijke uitleg. Ik kom zeker vaker een bezoekje brengen. http://creativeworship-workshop.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Marleen!!! Naar deze info was ik op zoek (als beginnende quiltster) voor mijn Stonefields quilt. Kon verder nergens een goede uitleg vinden, dus ik ben héél blij met deze duidelijke fotoreportage ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...